For nogle kommer den dårlige ånde efter lidt for meget hvidløg til aftensmad eller af lidt for mange kopper kaffe, når dagen skal skydes i gang og energien skal boostes. I disse tilfælde er det forholdsvis enkelt at komme af med den dårlige ånde, og ofte kan et tyggegummi eller en pastil gøre meget.

Der er dog også nogle, der døjer med dårlig ånde i en sådan grad, at det bliver et decideret problem i hverdagen. I nogle tilfælde kan man nemlig være så generet af den dårlige ånde, at det, udover at smitte negativt af på livskvaliteten, også bliver en generende hæmsko for det sociale liv.

Den dårlige ånde kan nemlig påvirke vores kontakt til et socialt liv og begrænse os, når det kommer til at bruge tid med andre mennesker. Det smitter nemlig af på selvtilliden, og det gør os usikre i mange situationer – både på jobbet, i dagligvarebutikken og når vi er ude blandt venner.

Hop med på sundhedsbølgen og undgå dårlig ånde

I stedet for at lade den dårlige ånde begrænse dig og få din selvtillid til at styrtdykke, bør du gøre noget ved det. Heldigvis findes der en lang række metoder, du kan tage i brug, når du vil komme din dårlige ånde til livs.

Først og fremmest handler det naturligvis om at finde roden på problemer. Hvorfor har du dårlig ånde? I mange tilfælde kan det faktisk spores tilbage til din livsstil – og afsløre en hel del.

Frisk og fin ånde går nemlig hånd i hånd med en sund livsstil og en krop i balance. Hvis din dårlige ånde er kronisk, kan det skyldes, at du har bakterier i mundhulen, som danner disse ildelugtende svovlforbindelser. Hvis du har kronisk dårlig ånde, skal problemer klares indefra. Helt derinde, hvor du kan ændre det.

Først og fremmest er rygning, alkohol, usund mad og kaffe en god idé at droppe, hvis man lider af kronisk dårlig ånde. Mange oplever, at de efter at have skrottet nogle af deres dårlige vaner, mærker en klar forbedring. Prøv dig og frem og se hvad der virker for dig – i mange tilfælde skal der ikke mere til, end at gøre op med mange års dårlige vaner.

God mundhygiejne

God mundhygiejne

Du ved nok godt, at du skal børste tænder morgen og aften – men får du det nu også gjort? Mange springer i tide og utide over tandbørstningen, hvilket aldrig er en god idé – og især ikke, hvis du har kronisk dårlige ånde.

Alle bakterier skal ud, inden du lægger dig til at sove. Sørg altid for kun at drikke vand efter tandbørstningen om aftenen, og børst tænderne igen, hvis du indtager andet.

Det kan desuden være en god idé også at børste tungen. Tungen kan huse mange ildelugtende bakterier, og bliver ofte glemt under tandbørstningen. Børst tungen med tandbørsten eller med en tungeskraber, som faktisk er en fast del af mange tandbørster i dag.

Tandpasta mod dårlig ånde

Endeligt findes der tandpasta mod dårlig ånde. SB12 laver både mundskyl og tandpasta, der kan hjælpe dig med at opretholde en god mundhygiejne.

Udover at modvirke dårlig ånde, vil en sådan tandpasta også ofte give en effektiv beskyttelse mod karies. Tandpastaen mod dårlig ånde fra SB12 indeholder zink og flour, der også er med til at modvirke misfarvninger på dine tænder.

Endeligt bør man gøre det til en vane at bruge tandtråd. Det er ikke så slemt, når det først er en vane, og det kan gøre en kæmpe forskel, når det kommer til god mundhygiejne og dermed også dårlig ånde.